יום חמישי, 6 באוקטובר 2011

מהם שירותים כימיים?


אנשים רבים מכירים שירותים כימיים בתור שירותים ניידים מפלסטיק הנמצאים באזורי תעשייה או במקומות הומי אדם, אך בדרך כלל כאן מסתיימת הבקיאות הציבורית בתחום. שירותים כימיים זוכים לזלזול על לא עוול בכפם ולכן יש צורך לתקן את המעוות ולהביא את הציבור להיכרות מעמיקה יותר עימם. ייתכן שהרושם שלכם ישאר זהה גם לאחר קריאת המאמר, אבל לפחות הוא יהיה מגובה בקצת ידע. נתחיל מאינפורמציה בסיסית: שירותים כימיים פועלים על עיקרון של הפגת ריחות. בניגוד לשירותים המחוברים למערכת ניקוז, בהם הפסולת מפונה באופן מיידי, בשירותים כימיים הפסולת מצטברת במיכל אליו משתחררים חומרים כימיים, מכאן נגזר שמם.
כיצד הם פועלים?
עד כה בשירותים נייחים או שירותים ניידים, נהגו להשתמש בפורמלין או באקונומיקה, חומרי חיטוי קטלניים לאזורים בקטריאליים. עם זאת, מדובר בחומרים מסוכנים מאוד שעלולים לגרום לנזקים בלתי הפיכים לגוף האדם, גם באמצעות מגע וגם על ידי שאיפת האדים ולכן מעדיפים לעיתים להשתמש בגלוטראלדהיד, שגם הוא חומר חיטוי אך מעט פחות אגרסיבי. את חומרי החיטוי מוהלים בחומרי בישום כך שהריח החריף של חומרי החיטוי יהיה פחות דומיננטי. האלטרנטיבה האחרת היא שימוש בתערובות מבוססות חנקן המפרקות את הפסולת ומאפשרות למחזר אותה לדשן. שיטה זו נקראת "שירותים ביולוגיים".
איך בנויים שירותים כימיים?
ישנם מספר סוגים של שירותים כימיים. את הגרסא הנייחת ניתן למצוא בכלי תחבורה ציבוריים כמו מטוסים ורכבות ואילו שירותים ניידים נפוצים בעיקר באתרי בנייה, באירועים ציבוריים וכדומה. שירותים כימיים מורכבים מאסלה ומושב שתחתיהם נמצא מיכל קיבול גדול. במקרה של שירותים ניידים כאמור, השירותים נמצאים בתוך תא העשוי בדרך כלל תערובת של פלסטיק יצוק קל משקל, בעל פתח אוורור באחת מדפנותיו. גודל התא הסטנדרטי הוא כ-90 ס"מ אורך ורוחב ו-210 ס"מ גובה, אך כיום ניתן למצוא תאים בגדלים שונים, מרווחים יותר וגם כאלה המתאימים לנכים. ישנם אפילו שירותים כימיים אישיים, שניתן לשאת ברכב או באופן ידני: שירותים אלה אינם מגיעים בתוך תא אך יש להם מכסה הרמטי לאסלה וניתן להציב אותם בתוך אוהל או מאחורי פרגוד, כתחליף לתא הפלסטיק.
ניקיון ותחזוקה
ניקוי תאי שירותים ניידים מתבצע על ידי שאיבת הפסולת מהמיכל דרך צינור המתחבר ישירות למיכל וחיטוי התא באמצעות מברשות וסבונים או על ידי שימוש בקיטור. אם השירותים הכימיים הינם שכורים, התפעול פשוט מאוד כיוון שחברת ההשכרה דואגת להובלה, תחזוקה, ניקיון ופינוי התאים בתום משך ההשכרה. אם תאי השירותים בבעלותכם, חשוב מאוד להקפיד על היגיינת התאים על מנת למנוע ליקויים תברואתיים וכמובן לאפשר שימוש נעים ואסתטי יותר ובכך אולי אף לסייע למיגור הסטיגמה הקיימת על שירותים ניידים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה